Skuter elektryczny czy skuter spalinowy? Jaki wybrać?

Skuter elektryczny czy skuter spalinowy? Jaki wybrać?

Spróbujemy przedstawić różnice i zalety skuterów spalinowych oraz coraz częściej pojawiających się na naszym rynku skuterów elektrycznych.

Do niedawna benzyna była jedynym paliwem napędzającym skutery. Można było rozróżnić dwa rodzaje silników – silniki dwusuwowe i silniki czterosuwowe. W związku zaostrzeniem norm emisji spalinach (tzw. Norm EURO ) na rynku pozostały głównie silniki czterosuwowe, które sprostały tym wymaganiom.

Obecnie klienci mają możliwość wyboru spośród skuterów o napędzie benzynowym lub elektrycznym. Nie jest to łatwa decyzja, ponieważ należy wziąć pod uwagę kilka różnych zmiennych. Postaramy się w tym materiale przedstawić ich zalety i wady.

Cena – jest to prawdopodobnie najważniejszy czynnik wpływający na decyzję klienta.

Największym czynnikiem, który ma wpływ na cenę finalną pojazdu elektrycznego to bateria. Obecnie na polskim rynku rozróżniamy dwa rodzaje baterii, które są stosowane w e-skuterach tj. kwasowo – ołowiowe oraz litowo-jonowe.

Skutery elektryczne wyposażone w baterie kwasowo-ołowiowe są w porównywalnych cenach co ich odpowiedniki spalinowe, ale zwykle mają one mniejszy zasięg i mniejszą prędkość .

Skutery elektryczne wyposażone w baterie litowo-jonowe są droższe niż ich odpowiedniki na benzynę. Poza tym mają same zalety: duży zasięg nawet do około 80-100 km w zależności od modelu, niższą wagę ponieważ waga tych akumulatorów jest znacznie niższa. Większą prędkość.

Większość najwyżej ocenianych skuterów elektrycznych wykorzystuje akumulatory litowo-jonowe.

Koszty eksploatacji

Skutery elektryczne radzą sobie lepiej w tym obszarze, ponieważ mają niższe koszty eksploatacji w porównaniu do skuterów benzynowych. Producenci skuterów elektrycznych często podkreślają ten punkt, który klienci mogą zyskać na dłuższą metę, inwestując w skuter elektryczny. Na dobrej jakości skuterze elektrycznym z odpowiednią baterią przejedziemy nawet do 100 kilometrów za kwotę zaledwie 2 zł.

 

Porównując ze skuterami spalinowymi, ten koszt jest zdecydowanie niższy, a więc otrzymujemy doskonałej jakości pojazd. Daje nam olbrzymie oszczędności w naszym portfelu. Mówiąc o pieniądzach, same koszty naprawy, to także dużo mniejszy wydatek. Choć silnik spalinowy to dobre rozwiązanie, jednak w dobie oryginalnych i nowoczesnych rozwiązań, warto stawiać na bardziej innowacyjne wybory.

 

Ładowanie / tankowanie

O wiele łatwiej jest tankować skuter benzynowy w porównaniu do skuterów elektrycznych. Na stacji benzynowej spędza się tylko kilka minut na skuterze. Dla porównania, skutery elektryczne należy ładować przez kilka godzin. Nawet szybkie ładowarki wymagają około 4 godzin, aby załadować potrzebne kilometry. Jeśli mieszkami w domu z garażem ładowanie można wykonać swobodnie w garażu. Problem gdy mieszkami w wieżowcu. Jednak sytuacja może się poprawić, gdy infrastruktura wymiany akumulatorów stanie się łatwo dostępna, podobnie jak stacje paliw.

 

Zasięg

Niektóre skutery elektryczne dostępne na naszym rynku osiągają zasięg około 80-100 km. Może to być odpowiednie do codziennego użytku, ale „lęk zasięgu” nadal istnieje. Stacje ładowania i infrastruktura do wymiany akumulatorów nie zostały jeszcze w pełni rozwinięte, więc myśl o pozostawieniu pustej baterii wciąż trwa. Zasięg skutera benzynowego jest więc praktycznie nieograniczony. Dla porównania, stacje benzynowe są łatwo dostępne.

 

Koszty utrzymania

Ogólnie uważa się, że skutery elektryczne wymagają mniej konserwacji w porównaniu do skuterów benzynowych. Jednak teorię tę należy jeszcze przetestować na dużą skalę i przez dłuższy czas. Niemniej kłopotliwa wymiana oleju i regularne serwisowanie wielu ruchomych części skuterów benzynowych z pewnością byłoby historią dla skuterów elektrycznych.

Czynniki środowiskowe

Silniki benzynowe BS-VI są czystsze, ale skutery elektryczne są daleko przed nimi, ponieważ nie mają nawet rury wydechowej. Jeśli martwisz się o środowisko, prawdopodobnie wybierzesz skuter elektryczny.

Kategoria www: