Tuning skuterów część I

Tuning skuterów część I

Kwiecień 13, 2015

Aby odpowiedzieć na pytanie, na czym polega tuning skuterów należy najpierw rozróżnić dwa jego rodzaje, czyli tuning optyczny i mechaniczny.

Tuning optyczny polega na zmianie wyglądu zewnętrznego. Mamy spory wybór różnych części służących do zmiany designu naszego skutera. Nas bardziej interesuje ten drugi rodzaj „rasowania”, czyli przeróbki mechaniczne mające na celu podniesienie osiągów.

Na początek zajmiemy się silnikiem dwusuwowym. Jak pisałem w poprzednim materiale, silnik dwusuwowy jest bardziej podatny na rasowanie. Zwykle do silników 2T my większy wybór zestawów tuningowych. W silniku dwutaktowym tuningowi podlegają takie podzespoły jak układ wydechowy, korbowo-tłokowy, przeniesienia napędu, zasilenia, zapłonowy.

Układ wydechowy

Fabryczne układy wydechowe montowane w skuterach posiadają homologację czyli spełniają normy czystości spalin i hałasu. Często w układzie wylotowym stosowane są blokady ograniczające moc silnika np. różnego rodzaju zawirowywacze spalin, czy zwężki zmniejszające średnicę przelotową rury wydechowej tłumika.

Tłumiki tuningowe dzielimy na homologowane i nie posiadające atestu. Tłumiki z homologacją są dopuszczone do ruchu drogowego czyli spełniają normy czystości spalin i hałasu. Tłumiki nie posiadające homologacji przeznaczone są do jazdy na zamkniętych torach wyścigowych. Ta informacja jest ważna przy zakupie tuningowego układu wydechowego aby w przyszłości uniknąć problemów przy wnikliwej kontroli naszego pojazdu przez policję.

Układ wydechowy

Zwiększenie mocy za pomocą układu wydechowego polega na precyzyjnym spasowaniu układu wydechowego czyli rury wydechowej, dyfuzora i końcówki tłumika. Tłumik powinien być tak spasowany, aby długość układu dolotowego i wylotowego spowodowała powstanie tzw. fali stojącej, która bez najmniejszego problemu będzie przechodziła przez układ wydechowy tzn. że gazy w układzie spalinowym pulsują w rytm pracy silnika, przepływ tych gazów odbywa się z dużą prędkością. Ich szybkie rozprężenie w dyfuzorze powoduje powstanie podciśnienia w rurze wydechowej i ułatwia wyssanie resztek spalin z komory spalinowej. W tym momencie może nastąpić również wsysanie świeżej mieszanki paliwowo-powietrznej ale temu zapobiega dyfuzor (komora rozprężna), której ograniczona budowa spowoduje odbicie rozpędzonych gazów, co ułatwia cofnięcie świeżej mieszanki. Jest to jedna z cech prawidłowego dopasowanie układu wydechowego. Końcówka tłumika ma za zadanie wyciszyć hałas powstały w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Przy dopasowaniu układu wydechowego korzystamy z charakterystycznych wielkości silnika takich jak średnica tłoka, skok tłoka, pojemność skokowa, kształt układu dolotowego, czyli długość i jego wielkość oraz kąt wyprzedzenia zapłonu.

Jak widać spasowanie układu wydechowego jest procesem bardzo skomplikowanym i tylko osoby posiadające odpowiednią wiedzę i doświadczenie powinny zajmować się jego doborem i ewentualnymi przeróbkami układu oryginalnego. Prawidłowo spasowany układ wydechowy daje nam wzrost prędkości obrotowej wału korbowego i wzrost mocy nawet o 100 %. Przy nieumiejętnej ingerencji w układ wydechowy możemy obniżyć jego osiągi i zwiększyć hałaśliwość. Dlatego właściwym jest stosowanie układów wydechowych sprawdzonych firm, które dopasowują wydech do poszczególnych marek skuterów.

Układ tłokowo-korbowy + cylinder

Jest to jeden z najważniejszych układów w silniku, który zmienia ruch posuwisto-zwrotny tłoka w ruch obrotowy wału korbowego. Układu tego nie można pominąć przy zmianie cylindra fabrycznego na tuningowy. Układ tłkowo-korbowy składa się z wału korbowego, korbowodu i łożysk głównych wału. Po wymianie na tuningowy nasz silnik może siągnać prędkość obrotową nawet 10 000-12 000 obr/min. Tak jak w przypadku wydechu, tu również zalecane jest stosowanie sprawdzonych zestawów tuningowych. W skład takiego zestawu znajdują się specjalnie wzmocnione korbowody z wyciętym kanałem olejowym w dolnej główce korbowodu, srebrzone łożyska igiełkowe, wzmocniona stal na wał korbowy oraz precyzyjna obróbka mechaniczna poszczególnych elementów.

Cylinder

W tym miejscu mamy duże pole do popisu. Wiele firm ma klika typów cylindrów do tego samego modelu skutera. Cylindry tuningowe w silnikach dwusuwowych różnią się miedzy sobą pojemnością oraz kanałami dolotowymi i wylotowymi. Cylindry tuningowe posiadają nawet siedem kanałów przelotowych. Dodatkowo rozróżniamy cylindry ze względu na zastosowany materiał czyli wykonane z aluminium, gdzie gładź wykonana jest ze specjalnego stopu niklu (nikasilu), cylindry odlane z aluminium z tuleją żeliwną i cylindry w całości odlane z żeliwa.

Wytrzymałość cylindra odlanego z nicasilu jest zdecydowanie wyższa niż cylindra żeliwnego o tej samej pojemności skokowej. Jest to spowodowane tym że cienka warstwa nicasilu ma mniejsze opory tarcia niż żeliwo. Ma to również wpływ na uzyskiwaną, wyższą prędkość obrotową silnika wyposażonego w taki cylinder. Cylindry z gładzią z nicasilu bardzo dobrze odprowadzają ciepło. Jedyną ich wadą jest ich wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne. Dlatego ważne jest dbałość o jakość łożysk igiełkowych i czystość filtra powietrza. W przypadku uszkodzenia cylindry te nie nadają się do naprawy. Przy eksploatacji skutera z takim cylindrem należy pamiętać o stosowaniu oleju dobrej jakości. Nicasil jest czuły na przegrzanie, dlatego równie istotnym czynnikiem jest odpowiednio wyregulowana mieszanka paliwowo-powietrznej. Uboga mieszanka może wpłynąć na przegrzewanie się silnika. Cylindry żeliwne są tańsze od aluminiowych i można je regenerować poprzez szlifowanie. Stosowanie cylindrów o zwiększonej pojemności zmienia status naszego pojazdu. Po założeniu cylindra zwiększającego pojemność ponad 50 ccm pojazd taki staje się motocyklem. Dlatego zalecane jest zakładanie zestawów cylindrowych o pojemności 50 ccm.

Przy wymianie układu wydechowego i układu korbow-tłokowego z cylindrem możemy liczyć na wzrost mocy rzędu przy cylindrze żeliwnym 8-10 KM a przy aluminiowym z tuleją pokryta nicasilem nawet do 13 KM.

Kategoriawww: